1 merk

De huisstijl maakt onze gemeente zichtbaar en herkenbaar in de stad. Of het nu om een folder gaat of de auto’s van stadsbedrijven: je ziet meteen dat wij het zijn. Er is maar 1 gemeente Utrecht. Dat dragen we uit in woord, daad, én in beeld. Het succes van de huisstijl ligt bij iedereen die hem gebruikt: bij ons allemaal dus.

Kernwaarden

De kernwaarden van onze gemeente staan centraal: open, wendbaar, betrouwbaar en scherp.

Open

In de communicatie is er veel ruimte voor de boodschap (transparant), vertaald naar veel wit met de heldere huisstijlkleuren rood, geel en blauw.

Wendbaar

De huisstijl kent naast een aantal vaste elementen een groot aantal variabele elementen die voor verschillende communicatie inzetbaar zijn.

Betrouwbaar

De herkenbaarheid van het sterke merk zorgt voor betrouwbaarheid door de actuele uitstraling en eenduidige afzenderstructuur.

Scherp

Een eenduidige huisstijl maakt het mogelijk daadkrachtig te communiceren in stijl, beeld en tekst.

Geen aparte projectstijlen en projectlogo’s

De huisstijl maakt aparte projectstijlen en projectlogo’s overbodig. Afwijken van de gemeentelijke huisstijl kan alleen met toestemming van B en W. Neem hiervoor contact op met huisstijl@utrecht.nl.

Merkrechten

Veel mensen zijn trots op Utrecht en willen dat laten zien, bijvoorbeeld met het gemeentewapen of het wapenschild van de stad. Omdat dit officiële symbolen zijn, gelden er duidelijke regels voor gebruik.

Gemeentewapen

Het gemeentewapen is een officieel symbool dat de gemeente als overheid vertegenwoordigt. Het wordt gebruikt bij officiële of ceremoniële gelegenheden, zoals besluiten, oorkondes en de ambtsketen van de burgemeester.

Het gemeentewapen mag niet zonder toestemming door derden worden gebruikt. Het belangrijkste doel is te voorkomen dat iemand denkt dat een product, organisatie of dienst onder verantwoordelijkheid van de gemeente valt. Gebruik zonder toestemming kan daarom onrechtmatig zijn.

Gemeentelogo

Het gemeentelogo is onderdeel van de huisstijl en wordt gebruikt voor herkenbaarheid in communicatie, zoals op briefpapier, voertuigen, kleding, website en sociale media. De gemeente Utrecht heeft het auteursrecht en merkrecht op het logo.

Gebruik door derden is alleen toegestaan met toestemming van de gemeente, bijvoorbeeld bij een samenwerking. Zo blijft duidelijk wat officieel namens de gemeente gebeurt.

Wapenschild Utrecht

Het wapenschild van Utrecht heeft een diagonale scheiding van rood en wit en is op veel plekken in de stad te zien. Het wapen is een symbool voor de hele stad. De gemeente heeft geen officieel bestand van hoge resolutie beschikbaar.

Afspraken bij samenwerkingen

De gemeente werkt veel samen met andere organisaties. Voor de 4 vormen van samenwerking gelden de volgende afspraken.

De gemeente is hoofdafzender of financiert 50% of meer van de samenwerking

De gemeente is afzender. Gebruik de gemeentelijke huisstijl. Communicatie gaat via de gemeentelijke kanalen, waaronder utrecht.nl. De samenwerkende partijen plaatsen hun logo in het logolint.

De samenwerking is gelijkwaardig; de gemeente is niet de enige hoofdafzender

Er wordt een neutrale vormgeefstijl gebruikt. Het is mogelijk om elementen uit de huisstijlen van de samenwerkende partijen te gebruiken, bijvoorbeeld kleur of typografie. Alle partijen plaatsen hun eigen logo op de uiting. Zo is duidelijk wie de afzenders van de samenwerking zijn. Er komt geen eigen logo of stijl. 

Voorbeeld: bouwbord

De gemeente is opdrachtgever, niet de afzender

De gemeente geeft een andere partij de opdracht voor de communicatie. Deze partij voert de opdracht dan uit in de eigen huisstijl.

Voorbeeld: website SportUtrecht | Zet Utrecht in beweging.

De gemeente is subsidievertrekker, sponsor of partner in een minderheidsrol

De gemeente heeft geen rol in de uitvoering van de communicatie. Het gemeentelijke logo mag worden gebruikt als partnerlogo.

Stadsstijl

Met partners in de stad is er voor de stad de 'stadsstijl' ontwikkeld. Kijk voor meer informatie op de website van citymarketing.

Uitzondering: bij langdurige of permanente samenwerking kan gekozen worden voor een nieuw merk. Bijvoorbeeld wanneer de identiteit afwijkend is van de gemeentelijke missie en waarden of de doelgroep vraagt om een andere benadering. Dit gebeurt altijd in overleg met huisstijl.

Hulp en contact Huisstijl

Telefoon

14 030

E-mail

huisstijl@utrecht.nl