Middelen
De gemeente communiceert op verschillende manieren met haar omgeving. Bijvoorbeeld met brieven, folders, filmpjes en social media. Maar de huisstijl komt ook terug in de buitenruimte, zoals het wagenpark, straatmeubilair en bouwborden. Bij alle middelen is duidelijk dat de gemeente Utrecht de afzender (of gesprekspartner) is.
Op onderstaande middelen is de gemeentelijke huisstijl van toepassing.
Documenten, brieven, presentaties
Campagnes
De gemeente zet campagnes in om Utrechters te informeren, te overtuigen of te bewegen tot gewenst gedrag. Een campagne heeft daarmee vaak een sturend karakter. Om de boodschap goed aan te laten sluiten bij de doelgroep, kan een campagnestijl worden ontwikkeld.
Campagnestijl
Bij een campagnestijl kan op maximaal 2 huisstijlelementen worden gevarieerd. Dat kan
voor de elementen: lettertype, oproep tot actie, kleurbaan en fotografie.
- Lettertype: naast Helvetica Neue is het mogelijk een tweede lettertype toe te voegen.
- Oproep tot actie: deze mag in vorm variëren; altijd 1 soort per campagne.
- Kleurbanen: keuze uit wel of geen kleurbanen voor tekst of een afwijkende vorm van de kleurbaan.
- Fotografie: spelen met fotografie en beeldmanipulatie.
Het logolint, kleurenpalet en gebruik van illustraties wijzigen niet. In alle gevallen blijft de gemeente herkenbaar als afzender.
Wanneer een campagne?
Communicatieadviseur en campagneadviseur van de gemeente bepalen samen of een campagne de beste communicatieaanpak voor een vraagstuk is. Neem voor meer informatie contact op met de campagneadviseur via campagnes@utrecht.nl.
Voorbeelden
Documenten, brieven, presentaties
Correspondentiemiddelen
Alle correspondentiemiddelen zoals brieven, memo’s, rapporten, agenda’s en wijkberichten, hebben dezelfde opzet. Hiervoor gebruikt de gemeente documentengenerator Xential. De applicatie is voor medewerkers beschikbaar in de werkomgeving.
Presentaties in PowerPoint
Voor PowerPointpresentaties zijn er sjablonen beschikbaar met opmaak in de huisstijl. Binnen de gemeente Utrecht zijn de sjablonen automatisch zichtbaar bij het opstarten van PowerPoint.
Posters, flyers, folders en brochures
Voor de opmaak vanposters, flyers, folders en brochureomslagen gebruiken we een vast stramien met een stapeling van elementen. Hiermee wordt de pagina in 12 delen verdeeld.
Logolint
De onderste 2 delen zijn voor het logolint, met daarin het logo en het webadres (URL). De URL wordt daarbij rechtslijnend over 2 regels geplaatst, met het subdomein op de tweede regel.
Kleurbanen
In de delen boven het logolint worden 1 tot maximaal 4 kleurbanen gestapeld. Kleurbanen kunnen variëren:
- Zowel egale kleurbanen als transparante kleurbanen zijn mogelijk. Worden beide varianten gebruikt, dan wordt de egale kleurbaan altijd onderin de stapel geplaatst.
- Als een transparante kleurbaan over een foto wordt gebruikt, wordt de foto niet geheel afdekt (transparency, multiply 100% opacity).
- Alle kleuren uit het palet kunnen gebruikt worden voor de kleurbanen, behalve de kleuren geel, zwart en wit. De transparant heeft altijd dezelfde kleur als de volle baan.
Beeld
Boven de kleurbanen is ruimte voor een foto of illustratie. Bij posters, flyers en folders is het beeld aflopend.
Tekst
Bij posters, flyers en folders staan de hoofdtitel en ondertitel in de (maximaal) 4 delen direct boven het logolint. De hoofdtitel begint in de bovenste helft daarvan. Als er meer informatie nodig is, kan dat in een ondertitel. Die staat in de onderste 2 delen van de titelzone.
Bij brochureomslagen worden de bovenste 3 banen van de verticale verdeling wit gelaten. Hier komt in rode tekst de hoofdtitel te staan. Een subtitel staat in de onderste 2 banen van de stapeling, direct boven het logolint.
Voorbeelden
Social media
Op onze social media-accounts staan de stad en haar inwoners centraal. Die brengen we in beeld met echte beelden: foto’s en video's. We gebruiken geen animaties en illustraties. Het beeld is niet gemanipuleerd. Campagnes vormen hierop een uitzondering. Om tijdelijk extra aandacht voor een onderwerp te vragen, zijn animaties en illustraties toegestaan.
Avatar
Op social media gebruiken we niet het volledige gemeentelijke logo, maar alleen de avatar (logo 3).
Social mediakanalen
Het gebruik van social media hoort altijd bij een communicatie- of participatiedoelstelling. Afhankelijk van die doelstelling, kiezen we het geschikte platform en de geschikte vorm. De gemeente zet social media gericht in:
- Op Facebook vertellen we verhalen uit de stad.
- Op X volgt u belangrijk nieuws van de gemeente Utrecht.
- Via Instagram brengen we Utrecht in beeld en laten we met mooie, bijzondere beelden van de stad onze trots voor Utrecht zien. En in de Instagram stories: wat gebeurt er vandaag in de stad?
- Hoe Utrecht aan de toekomst werkt, volgt u op LinkedIn.
Inzet van social media
Wilt u meer weten over de inzet van social media, neem dan contact op met de redactie via redactie@utrecht.nl.