Logo

Het logo is het merkteken van de gemeente Utrecht. Het logo is opgebouwd uit 3 onderdelen: het beeldmerk (het schild met de leeuwen), het woordmerk (Gemeente Utrecht) en het gele accent, ook wel het ‘gouden randje’ genoemd. Het geel verwijst naar het goud van de kroon en de leeuwen.

Gebruik altijd het tweekleuren logo op een witte ondergrond. Andere kleuren voor het logo zijn niet toegestaan. Is er geen witte ondergrond, gebruik dan het diapositieve logo. Bijvoorbeeld bij foto's of applicaties met donkere ondergrond. Het diapositieve logo kunt u opvragen bij huisstijl. Er gelden regels voor het gebruik van het logo, gemeentewapen en het wapenschild van de stad.

Schaalbaar logo

Het logo van de gemeente Utrecht is schaalbaar voor een goede zichtbaarheid en leesbaarheid op alle digitale kanalen en schermformaten. Het logo blijft altijd herkenbaar. Hebt u een schaalbaar (responsief) logo nodig? Neem dan contact met ons op via e-mail, zie het contactblok.

Logolint

De zone waarin het logo staat, noemen we het logolint.

  • Het logo staat altijd links in het logolint.
  • De URL staat altijd rechts, over 2 regels, met "Utrecht.nl/" op de 1e regel.
  • De URL is altijd net zo groot als het woordmerk van het logo.
  • Het is mogelijk een QR-code toe te voegen. Deze staat in het logolint, boven de URL. In rood of zwart.

Samenwerking met partners

Bij samenwerking met partners worden de logo’s in het logolint geplaatst. Het gemeentelogo staat altijd links als eerste. Tussen de logo’s wordt een minimale afstand van 2 afstandblokjes gehanteerd.

Formaat en balans

  • Partnerlogo’s moeten zodanig worden geplaatst dat het geheel in balans blijft en het Utrechts logo niet ondergesneeuwd raakt.
  • Zware of donkere logo’s worden iets kleiner toegepast, met extra witruimte eromheen.

Aantal logo’s

  • Maximaal 5 logo’s op de voorzijde: gemeentelogo + 4 partnerlogo’s.
  • Bij meer partnerlogo’s kan de achterpagina of binnenzijde (bij het colofon) worden gebruikt.
  • Op posters met meer dan 4 partnerlogo’s wordt de tekst “en partners” toegevoegd.
  • Op de website worden alle partners vermeld.

URL en oproep tot actie

  • Wanneer het logolint partnerlogo’s bevat, wordt de URL opgenomen op de achterzijde of in het colofon.
  • Soms kan de URL ook in de oproep tot actie worden gebruikt.

Advies en toepassing

Het toepassen van de gemeentelijke huisstijl in samenwerking met partners wordt in overleg bepaald. Voor vragen en advies kunt u via e-mail contact opnemen met het huisstijlteam, zie het contactblok.

Hulp en contact Huisstijl

Telefoon

14 030

E-mail

huisstijl@utrecht.nl