Foto
Utrecht wil een stad zijn waarin iedereen een goed en gezond leven kan leiden. Een stad waar mensen zich thuis voelen, kunnen meedoen en zichzelf kunnen zijn.
Beeldgebruik draagt hieraan bij en sluit aan bij de merkwaarden van de gemeente: open, betrouwbaar, scherp en wendbaar. Daarnaast ondersteunt beeld de communicatieve uitgangspunten: herkenbaar, begrijpelijk en inclusief.
Visuele stijl
Open en betrouwbaar
- Heldere, natuurlijke fotografie met echte Utrechters in herkenbare omgevingen.
- Puur en niet zichtbaar geposeerd.
- Waar nodig zorgvuldig geënsceneerd om het juiste verhaal te vertellen.
Scherp en wendbaar
- Beelden zijn actueel, energiek en in beweging.
- Ze laten verandering, vernieuwing en betrokkenheid zien.
Herkenbaar
- Beelden van Utrechtse locaties en bewoners maken de stad zichtbaar en dichtbij.
- Sluiten aan bij het dagelijks leven.
Begrijpelijk
- Rustige composities en duidelijke contrasten.
- Visuele eenvoud ondersteunt de boodschap.
- Beeld versterkt de tekst, en leidt er niet van af.
Inclusief
- Inclusief beeldgebruik betekent dat iedereen zich herkend en erkend kan voelen. Let daarom op:
- Diversiteit laten zien.
- Stereotypering voorkomen.
- Geen vooroordelen bevestigen.
- Rolpatronen doorbreken.
Toepassing
Beelden worden consequent en doelgericht ingezet in communicatiemiddelen. Houd hierbij rekening met de volgende richtlijnen:
- Zorg voor voldoende ruimte rondom personen; plaats geen tekst of vormelementen over gezichten of belangrijke onderdelen.
- Zet geen tekst over foto’s, om leesbaarheid en toegankelijkheid te waarborgen.
- Gebruik geen collagefotografie; kies voor 1 krachtig en helder beeld per toepassing.
Beeldbank
In onze beeldbank staan foto’s die aan de eisen van de huisstijl voldoen en bovendien AVG-proof zijn. De beeldbank is voor medewerkers beschikbaar in de werkomgeving.